Niedziela, 24 września 2017. Imieniny Dory, Gerarda, Maryny

Problemy z zasypianiem

2015-01-12 14:49:40 (ost. akt: 2015-01-12 15:05:36)

Autor zdjęcia: polki.pl

Czy często zdarza Ci się, że nie potrafisz zasnąć? Kręcisz się z boku na bok po łóżku przez pół nocy? Jeżeli już zaśniesz to budzisz się z uczuciem, że śnił Ci się koszmar? Gdy nadchodzi pora spania Tobie ani trochę nie chce się spać?

Cierpliwość
Należy uświadomić sobie, że niżej opisane metody nie poskutkują od pierwszego wieczoru. Wymagana jest cierpliwość oraz dyscyplina, fantazja oraz otwartość na nowe sposoby walki z bezsennością, które nie zostały sprawdzone. Powinno się urozmaicać zasypianie, aby organizm znowu nie wpadł w rutynę.

Sypialnia
Prawie jedną trzecią naszego życia w niej spędzamy, a przynjamniej powinniśmy, gdybyśmy nie cierpieli na zaburzenia snu. Dlatego to właśnie od sypialni należałoby spróbować zacząć swoje „leczenie”. Przede wszystkim musi to być pomieszczenie, w którym czujemy się dobrze zarówno w dzień, jak i w nocy. Ważne jest, aby zachować równowagę w wykorzystywaniu pomieszczeń w domu do tych celów do których zostały stworzone.Naturalnie należy brać pod uwagę możliwości lokalowe. Jeśli mamy taką możliwość metrażową najlepiej jest wszelkie prace przenieść do salonu bądź innego pokoju, a sypialnię pozostawić w spokoju. Jeżeli takiej możliwości nie mamy, to warto wyznaczyć w pokoju miejsce do pracy i nie przenosić jej na łóżko np. nie uczyć się na łóżku lub też nie używać na nim laptopa.

Bałagan również przeszkadza w zasypianiu. Jest przyczyna rozkojarzenia oraz błądzenia myśli od przedmiotu do przedmiotu, co nie pozwala wyciszyć się umysłowi.

Inną kwestią jest barwa ścian w sypialni. Każda barwa to drgania o określonej długości fal, które odmiennie oddziaływają na psychikę człowieka. Kolory maja wpływ na nasycenie myśli i snów.


DZIAŁANIE BARW NA PSYCHIKĘ

Czerwony
Siłą, krew, miłość
Siła życiowa i konsekwencja w działaniu
Pobudzające, stymulujące, rozgrzewające
Krążenie, oddech, energia
Pomarańczowy
Ogień, bliskość, towarzyskość
Radość, kreatywność, wiara w siebie
Ożywiające, rozluźniające, odprężające
Krążenie, trawienie, zmniejszenie depresji
Żółty
Jasność umysłu, siła życiowa
Wesołość, serdeczność
Stymulujące, oczyszczające, pobudzające
Aktywność umysłowa, wydzielanie potu, trawienie
Zielony
Las, zabawa, nadzieja
Harmonia, stabilność, ufność w siebie
Uspokajające, stabilizujące, uzdrawiające
Rekonwalescencja, ciśnienie krwi
Turkusy
Chłód, opanowanie, czystość
Dystans, nieśmiałość, niezawodność
Chłodzące, oczyszczające, orzeźwiające, ożywiające
Leczy udar cieplny, infekcje
Granatowy
Noc, spokój
Zaufanie, wiara w siebie
Uspokajające, odprężające, tonizujące
Nerwy, zwalcza lęk, obniża ciśnienie krwi
Indygo
Północ, nadzmysłowość
Odwaga, uczciwość, odnowa
Uspokajające, uśmierzające, uzdrawiające
Ból, zapalenia, nerwy
Fioletowy
Wino, ofiarność, duchowość
Inteligencja, marzycielskość
Wspomagające przy zaburzeniach psychicznych
Zdolność koncentracji, przemiana materii

Istotną kwestią w sypialni jest atmosfera czyli powinno być zawsze świeże, przyjemne powietrze. Pomieszczenie przed snem powinno się wywietrzyć. Nie bój się eksperymentować z położeniem łóżka względem pokoju. Jeśli nie umiesz spać spróbuj położyć się w drugą stronę bądź przestaw mebel w inną część pokoju.

Rytuały zasypiania
Przede wszystkim przed snem nie powinniśmy oglądać wstrząsających programów telewizyjnych: horrorów, programów wzruszających, traktujących o ludzkich nieszczęściach oraz unikać głośnej, agresywnej muzyki czy czytania pełnej napięcia lektury.
Warto przed pójściem spać udać się na 20-minutowy spacer. Dotlenienie mózgu sprzyja dobremu zasypianiu. Nie powinno się wykonywać żadnych ćwiczeń fizycznych, ponieważ one męczą przy jednoczesnym pobudzeniu całego organizmu. Po powrocie ze spaceru powinniśmy posłuchać spokojnej muzyki, obejrzeć przyjemny obraz, przypomnieć sobie coś miłego (niekoniecznie z tego dnia, ale w ogóle coś co nam się miło kojarzy). Na noc nie powinno się zjadać niczego ciężkiego, tylko lekkie potrawy, aby nie obciążały one zbytnio żołądka. Należy zjadać kolację, gdyż pusty żołądek nie pozwoli nam zasnąć. Na około sześć godzin przed spaniem nie powinno się już pić napojów pobudzających, ponieważ działają one przez cały ten okres. Najlepiej korzystać z soków owocowych, wody mineralnej bądź herbat ziołowych czy owocowych.

Terapia zapachowa
Olejki eteryczne stają się obecnie coraz bardziej popularniejsze. Niektóre z nich posiadają typowe działalności nasenne, poprawiają nastrój, odprężają, uspokajają. Można je stosować w formie lampki zapachowej, inhalacji, olejków do masażu, kąpieli, w formie szamponu bądź kremu albo po prostu skropić lekko poduszkę lub pościel. Wśród olejków eterycznych działających uspokajająco i odprężająco należy wymienić m.in. olejek: bergamotowy, z kopru włoskiego, rumiankowy, lawendowy, z melisy, drzewa sandałowego, herbacianego, ylang-ylang.

Sposoby wg Kneippa
Według Kneippa jednym z najskuteczniejszych sposobów są kąpiele różnego typu. Powodują one bowiem lepsze ukrwienie, rozluźnienie mięśni, uspokajają układ nerwowy, a także przywracają równowagę psychiczną.
Prowadzone w Monachium badania nad kąpielami udowodniły, że dodawane do nich substancje organiczne przenikają przez skórę i działają w charakterystyczny sposób. Zapach również ma tutaj niebagatelne znaczenie. Dlatego też olejki eteryczne stają się obecnie tak popularne. Przyjmuje się, że temperatura wody do kąpieli powinna wynosić 34-36 stopni Celsjusza i trwać 15-20 minut. Potem powinno się od razu wejść do łóżka.
Inną metodą są kąpiele naprzemienne stóp. Przygotowujemy dwa naczynia – w jednym temperatura jak przy kąpieli całego ciała, najlepiej z olejkami eterycznymi, a w drugiej zimna woda. Trzymamy ok.10 minut stopy w ciepłej wodzie, potem 15 sekund w zimnej i tak kilka razy. Potem kładziemy się spać.
Jeśli cierpisz na zimne stopy i dlatego nie możesz zasnąć, to polecana jest kąpiel nóg w wodzie, której temperatura stopniowo rośnie. Do miski należy nalać letniej wody i wstawić nogi. W ciągu kolejnych 20 minut należy zwiększać temperaturę wody aż do ok.35 stopni Celsjusza. Oczywiście po kąpieli należy położyć się do łóżka.
Inną serią są polewania kolan zimną wodą, 20-sekundowe kąpiele stóp, polewania naprzemienne na stopy, naprzemienne kolan i ud.
Jeszcze inną metodą są tak zwane zawijania. Do tego celu potrzebny jest ręcznik bawełniany lub lniany, ewentualnie frotte, który zanurzamy w zimnej wodzie, dobrze wykręcamy i owijamy nim łydki, lędźwie bądź brzuch.
Ostatnią metodą w tej kategorii są poduszki ziołowe. Chodzi o to, żeby wypełnić poduszki określonymi ziołami bądź kupić już gotowe produkty. Najlepiej nadają się poduszki z chmielu, kozłka lekarskiego, lawendy bądź tymianku, które działają uspokajająco.

Techniki relaksacyjne
Istnieje wiele metod relaksacyjnych, ale tutaj zostanie omówionych kilka z nich, które najczęściej są wykorzystywane i opisywane są jako skuteczne.
Metoda Silvy – usiądź lub połóż się wygodnie, połóż ręce swobodnie na udach, zamknij oczy, wyobraź sobie tablicę z 3 rzędami cyfr od góry: 3-3-3, 2-2-2, 1-1-1; wykonaj głęboki oddech, zatrzymaj powietrze na 3 sekundy, wypuść je spokojnie i równomiernie ustami czytając powoli górny rząd cyfr; przy następnym wydechu rób tak samo, ale ze środkowym, a potem z dolnym rzędem. Licz wolno od jednego do dziesięciu i z powrotem; wyobraź sobie, że jesteś w windzie i widzisz cyfry poszczególnych pięter; potem wyobraź sobie, że jesteś na wiosennej łące; po 20 minutach wróć do rzeczywistości, przeciągnij się i spróbuj zasnąć.
Trening autogenny – opis pełny będzie dotyczył ćwiczenia „Ciężar”. W pozostałych przedstawiony zostanie tylko początek z adnotacją, że dalej jak w pierwszym ćwiczeniu. Skoncentruj się na swojej prawej ręce i wypowiedz cicho, wolno „moja prawa ręka jest bardzo ciężka” i tak 6 razy. Wyobraź sobie faktycznie efekt ciężaru. Potem przenoś to uczucie na inne części ciała, staraj się za każdym razem uzyskać jak najrealniejsze uczucie ciężaru. W innym ćwiczeniu „Ciepło” wypowiedz „moja prawa ręka jest bardzo ciepła” i dalej jako w pierwszym ćwiczeniu. Pozostałe proponowane ćwiczenia to: „mój oddech jest całkiem spokojny – lekko mi się oddycha”, „moje serce bije spokojnie i miarowo”, „moje czoło jest przyjemnie chłodne”.
Innymi metodami szczególnie polecanymi są różne postacie medytacji, jak chociażby czysta jej forma, medytacja z muzyką relaksacyjną, z mantrą, barwami, a także joga. Innym sposobem są liczne ćwiczenia oddechowe, z których najprostszym jest po prostu nabranie powietrza, zatrzymanie go na kilka sekund, wypuszczenie i wstrzymanie oddechu na ok.10 sekund, i tak kilkanaście razy.
Naturalnie istnieje jeszcze cały szereg innych metod, mniej lub bardziej skutecznych. Ważne jest, żeby nieustannie próbować i znaleźć te metody, które dla nas są skuteczne. Trzeba eksperymentować, być otwartym na różne nowe rozwiązania. Środki farmakologiczne muszą być faktyczną ostatecznością, gdy już wszystkie pozostałe metody zawiodą. Nie warto przecież zatruwać swoje organizmu, gdy ma się jeszcze do wypróbowania całą masę innych sposobów.
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB