Piątek, 15 grudnia 2017. Imieniny Celiny, Ireneusza, Niny

Co nas wychładza i jak temu zapobiegać?

2014-10-02 08:00:00 (ost. akt: 2014-10-01 16:54:36)

Autor zdjęcia: polki.com

Najistotniejsza dla zdrowia człowieka jest profilaktyka. To jak się odżywiamy zaowocuje w przyszłości zdrowiem albo chorobą. Stosując kilka prostych produktów i metod możemy wzmocnić swoją odporność.

Co nas wychładza, zwłaszcza jesienią i zimą?
Cytrusy: mają charakter silnie wychładzający. Nie bez powodu rosną w gorących regionach, tam świetnie spełniają swoją rolę. O wiele lepsza od cytrusów jest np. kiszona kapusta.
Jogurty i twarogi: zimne, technologicznie przetworzone, często z dodatkiem wychładzających owoców i cukru. Zwłaszcza jedzone na zimno. Nabiał działa wychładzająco i mocno nawilżająco, a to pierwszy krok do infekcji.
Surowe owoce: zimą i jesienią polecane są owoce pieczone lub świeżo ugotowane jako kompot (niesłodzony). Owoce mogą być też dodatkiem do porannej owsianki lub do kaszy jaglanej.
Surowe warzywa: zimą i jesienią powinno się jeść zupy , a do obiadu jarzyny, duszona marchew z groszkiem, buraczki na ciepło, gotowany na parze kalafior czy brokuł, raz w tygodniu kiszona kapusta czy ogórek.
Biała mąka, a właściwie to, co jest z niej wyprodukowane i spożywane na zimno: chleb, bułki, rogale, ciastka. Kanapki na śniadanie, do pracy oraz na kolację? Nie dziwmy się, że jest nam zimno.
Mrożonki i lody: zimą są niedopuszczalne. Mają silne działanie wychładzające. Mrożonki trudno strawić.

Jak pomóc sobie i całej rodzinie:
Pij na początek dnia gorący napój -rozgrzej swój żołądek. Może być z sokiem z cytryny i/lub odrobią miodu.

Rozpocznij dzień od porządnego śniadania. Śniadanie ma być duże, koniecznie na ciepło. Owsianka na wodzie z bakaliami, owocami, jajka, zupa, może być wczorajszy obiad. Mogą być nawet kanapki opiekane w sandwichu lub piekarniku. Czego nie jemy na śniadanie: jogurtów, zwłaszcza z surowym muesli, twarożków, kanapek z serem. Żołądek jest jak silnik - lepiej pracuje, gdy jest ciepły.

Jeśli lubisz kawę, wypróbuj kawę gotowaną. Możesz użyć kawy zbożowej do gotowania.

Używaj rozgrzewających przypraw: świeży imbir, kardamon, cynamon, goździki, tymianek, bazylia, kurkuma, rozmaryn.

Stosuj czosnek i cebulę- naturalne antybiotyki.

Jedz warzywa przynajmniej 2 razy dziennie, w tym: warzywa strączkowe (czerwona, zielona i brązowa soczewica, cieciorka, groch, fasola zwykła).

Wprowadź pełne ziarna zbóż: ryż naturalny krótkoziarnisty i długoziarnisty, kaszę jaglaną, orkisz, jęczmień i owies bezłuskowy, kaszę gryczaną, amarantus.

Zamień mąkę białą na mąkę razową (na początku mieszaj mąki w różnych proporcjach).

Używaj tylko nierafinowanej soli morskiej w małych ilościach- sól warzona jest bezużyteczna. Nie sól automatycznie kaszy, makaronu, jaj czy ziemniaków. Możesz posolić na talerzu - gdy rzeczywiście poczujesz taką potrzebę.

Zadbaj o kwasy wielonienasycone, czyli NNKT. Znajdują się one w olejach roślinnych: sezamowym, słonecznikowym, sojowym, kukurydzianym, lnianym, rybach morskich, orzechach.

Jedz suszone owoce (jabłka, gruszki, śliwki, morele, rodzynki), różne pestki (dyni, słonecznika, sezamu, siemię lniane). Mają bardzo dużo makro- i mikroelementów, a także witamin. Są bogate w błonnik.

K.P.
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB