Poniedziałek, 18 listopada 2019. Imieniny Klaudyny, Romana, Tomasza

Zapobieganie skurczom mięśni

2014-09-04 10:26:26 (ost. akt: 2014-09-04 10:45:47)

Autor zdjęcia: superlinia.pl

Skurcze łydek mogą być skutkiem niedoboru ważnych dla organizmu elektrolitów: potasu, wapnia i magnezu. Magnez wspomaga przewodnictwo nerwowe, potas utrzymuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego, a wapń zapobiega rozrzedzaniu kości. Przyczyną ich niedoboru zazwyczaj jest zła dieta.

Spożywanie dużych ilości kawy, a także napojów energetycznych, doprowadza do "wypłukania" makroelementów (m.in.: magnezu i potasu) z organizmu i zaburzenia jego gospodarki kwasowo-zasadowej. Podobne skutki może mieć nadużywanie alkoholu.

Leki moczopędne i przeczyszczające zalicza się do substancji sprzyjających utratę elektrolitów. Z kolei leki, które nasilają skurcze, to np. środki z wyciągiem z naparstnicy, atropiną czy adrenaliną. Bolesne skurcze łydek mogą się pojawić u osób, które regularnie przyjmują środki na odchudzanie.

Stres stymuluje nadnercza do wytwarzania adrenaliny - hormonu, który pobudza pracę wielu narządów oraz podnosi stężenie cukru we krwi tak, aby organizm mógł być aktywny. Jednak permanentne "wyrzucanie" adrenaliny do krwi powoduje nadwerężenie organizmu, co objawia się nerwobólami, utratą energii, a także bólami i skurczami mięśni.

Długie siedzenie w tej samej pozycji może doprowadzić do skurczu. Jeśli lubisz siedzieć „na nodze”, ucisk powoduje, że do mięśni dopływa mniej krwi. Są one niedożywione i właśnie zaciśnięciem naczyń krwionośnych bronią się przed większym niedoborem składników odżywczych.Jeśli musisz długo siedzieć, często zmieniaj pozycję nóg. Pilnuj też, żeby nie zakładać nogi na nogę.

Szybka pomoc w czasie skurczu
Kiedy w nocy dopadnie Cię silny ból łydki, zacznij masować nogę. Powoli i zgodnie ze wskazówkami zegara, a potem rytmicznie poruszaj nią w dół, w górę i na boki. Rozcieraj mięśnie w kierunku przeciwnym do skurczu. W pozycji siedzącej chwyć mocno palce sto¬py i staraj się wyprostować nogę. Na skurcze mięśni pomagają także ćwiczenia rozciągające.

Na przykład stanie na palcach i zginanie nogi w kolanach. Dzięki takiemu ćwiczeniu zmienia się ułożenie skurczonego mięśnia, co w efekcie przyczynia się do zmniejszenia skurczu. Ten sam efekt możemy również osiągnąć, przechadzając się, zginając kolana. Kojąco na skurcz działają także wilgotne i ciepłe okłady na łydki.

Można spróbować zapobiegać skurczom, stosując łatwe ćwiczenia rozciągające mięśnie łydek. Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo ich wystąpienia możesz stanąć w odległości około pół metra od ściany i wykonać leżenie podparte przy ścianie. Stopy powinny wtedy przylegać do podłoża. Pozycję, która powoduje lekkie naciągnięcie mięśni łydek, utrzymuje się przez 10-20 sekund. Dodatkowo rozluźnia się mięśnie nóg. Gdy opisane ćwiczenie wykonasz kilka razy dziennie przez kilka tygodni, istnieje szansa, że skurcze łydek już nie wystąpią.

Źródła magnezu
Najwięcej jest go w grubych kaszach (gryczanej, pęczaku), razowych makaronach i ciemnym pieczywie. Można go znaleźć również w pestkach słonecznika i dyni, nasionach sezamu i lnu (siemię lniane), migdałach i orzechach oraz kiełkach zbóż. Jest obecny także w kakao.
Jego dobrym źródłem jest groch, fasola, gorczyca, mak, szpinak, sałata, brokuły, liście kalarepy, ogórek, fasolka szparagowa, seler, pietruszka.
Magnez znajdziemy także w bananach, liściach mięty i wątróbce. Dobre źródło tego minerału to woda mineralna. Zalecana jest ta, która zawiera co najmniej 50 mg magnezu w litrze.
Można także sięgnąć po preparaty apteczne w postaci tabletek doustnych (także musujących). Większość z nich zawiera dodatkowo w swym składzie witaminęB6, która zwiększa wchłanianie magnezu w jelitach.

Najbogatsze źródła potasu: morele suszone, figi suszone, awokado, banany, ziemniaki, seler, kiwi, pomidory, grejpfruty.

Najlepsze źródła wapnia: migdały, śledzie, sezam, surowe liście rzepy, orzechy brazylijskie, jogurt, siemię lniane, liście mniszka lekarskiego, jarmuż, liście gorczycy.

K.P.


Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB