Poniedziałek, 18 listopada 2019. Imieniny Klaudyny, Romana, Tomasza

Śniadanie do szkoły powinno być na szóstkę !!

2014-09-02 10:56:08 (ost. akt: 2014-09-02 11:10:04)

Autor zdjęcia: maledziecko-abc-rodziny.pl

Z badań oraz z doświadczenia wynika, że ze śniadaniami do szkoły jest kłopot. ¼ dzieciaków w ogóle nie je śniadania, ani w domu ani w szkole, a 40 % nie je drugiego śniadania. Według badań NIKU-u wynika, że nasi 11– latkowie są najgrubsi w Europie. Rodzice zamiast porządnego posiłku, wręczają dzieciom pieniądze, za które kupują wiadomo co.

W sklepach i wokół nas jest pełno jedzenia. Reklamowanego, pięknie opakowanego i gotowego do spożycia. Wystarczy dziecku włożyć je do pudełka śniadaniowego lub w plecak np. paczkę chipsów, rogalika z czekoladą lub słodki jogurt. A tymczasem śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dlaczego? Pamiętajmy o jednej rzeczy, my wszyscy, a szczególnie dzieci, potrzebujemy energii na rozruch. Noc jest po to, aby uspokoić i wyciszyć organizm, który podczas naszego snu również pracuje. Nie jednemu z dorosłych jak i dzieciom śnią się kolorowe sny, a to zużywa dużo energii, jak również sam stan spokojnego snu. W związku z tym, kiedy wstajemy rano jesteśmy dość powolni, niechętni, ospali. Dzieci w szczególności, gdyż mają obniżony poziom glukozy (cukru) we krwi, co wpływa na gorsze utleniane mózgu i jego wolniejszą pracę. Dostarczenie tej energii w ciągu pierwszego śniadania powoduje, że dziecko w szkole koncentruje się na lekcji, łatwiej przyswaja wiedzę i jest uważniejsze. Dbajmy o to, aby nasze dziecko nie tylko rosło, ale aby jego pojemność umysłowa również się rozwijała. Musimy znaleźć czas rano na przygotowanie śniadania dla dziecka np. zalanie musli mlekiem lub sokiem owocowym.

Co z produktów dostępnych w sklepach będzie najlepsze dla ucznia? Z czego czerpać paliwo dla mózgu i mięśni?

Szykując dziecku kanapkę do szkoły, trzeba być realistą i zastanowić się co nasze dziecko lubi najbardziej. Pieczywo: słodkie bułki i drożdżówki czy pączki nie są najlepszym wyborem dla dziecka. Zdecydowanie korzystniejszy byłby chleb pełnoziarnisty z prawdziwego zakwasu - zawiera więcej błonnika, składników mineralnych i witamin niż bułka kajzerka, która jest niemal bezwartościowa – szybko znika w żołądku, a dziecko znowu jest głodne. Ale co zrobić kiedy dziecko uwielbia bułki? Wybrać chociażby grahamkę, która zawiera 5,5 g błonnika. Do bułki przydałoby się coś białkowego, które odżywia i powoduje wzrost u dzieci, bez którego są niedożywione i częściej chorują. Najlepszym jego źródłem są jaja. Na szczęście większość dzieci je lubi. Zawierają lecytynę – paliwo dla mózgu. Wędliny powinniśmy wybierać te drobiowe i chude z największą zawartością mięsa. Najbezpieczniej wędlinę dla dziecka przygotować w domu – upiec schab lub pierś z indyka, bez chemii i konserwantów. W kanapkę możemy włożyć mięso, które zostało z niedzielnej pieczeni, kawałek kotlecika drobiowego, a nawet domowego hamburgera. Niezwykle ważny w diecie naszych dzieci jest nabiał. Zawiera bardzo dużo wapnia, tak potrzebnego dla wzrostu. Ze wszystkich produktów dostępnych w sklepach najzdrowszy jest jogurt naturalny, kefir oraz maślanka. Zaraz po nich sery białe i homogenizowane. Ser żółty gouda jest rekordzistą pod względem ilości wapnia, ale co za tym idzie również tłuszczu. Należy go spożywać w małych ilościach. Produktami wysokobiałkowymi, bogatymi w witaminy i składniki mineralne są ryby, rośliny strączkowe i orzechy. Mieszanki studenckie nie są tak nazwane bez powodu, gdyż szybko dodają energii i odżywiają mózg. Są dzieci, które lubią rybę: wędzoną, tuńczyka w puszce czy pastę. Jeżeli dziecko ryb nie lubi, to niestety musi łykać tran. Zawarte w nich kwasy omega3, wzmacniają układ odpornościowy, wpływają na rozwój mózgu oraz poprawiają koncentrację. Udowodniono, że dzieci które jedzą dużo ryb lepiej się uczą i są bardziej inteligentne. Zdrowym dodatkiem są warzywa, małe pomidorki, starta marchewka, plasterki ogórka, a nawet bogata w witaminę C papryka pokrojona w paseczki. Oprócz tego dziecko może zabrać do szkoły owoce, których jest pod dostatkiem przez cały rok. Jeżeli chodzi o słodkie przekąski, najlepszym wyborem jest ciemna czekolada z dużą zawartością kakao, czekolada mleczna z orzechami, suszone owoce, sezamki i chałwa. Posiadają antyutleniacze, żelazo zapobiegające anemii, wapno, magnez oraz witaminę B1 i B2, które regulują pracę układu nerwowego.

Dbajmy o prawidłowe odżywianie naszych dzieci, a co za tym idzie właściwy i zdrowy ich rozwój.

K.P.

Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB